اول از همه: بدون اجازه، پیام نفرست!
بذار همین اول یه چیزو روشن کنیم:
شماره داشتن با اجازه داشتن فرق داره.
خیلیا فکر میکنن چون از مشتری شماره گرفتن (مثلاً موقع ثبتنام، خرید، شرکت در قرعهکشی یا فرم تماس)، دیگه مجازن براش پیامک تبلیغاتی بفرستن.
ولی واقعیت اینه که این کار بیشتر از اینکه “بازاریابی” باشه، مزاحمته.
راه درست چیه؟
اجازه واضح بگیر.
مثلاً یه تیکمارک کنار فرم ثبتنام که نوشته باشه:
«مایلم پیامهای ویژه، تخفیفها و اطلاعیهها رو از طریق پیامک دریافت کنم.»بعد از عضویت، یه پیام تایید بفرست.
یه پیام ساده که بگه:
«ممنون بابت عضویت در سرویس پیامکی ما. اگه منصرف شدی، کلمه «خروج» رو ارسال کن.»حق انصراف رو همیشه باز بذار.
یعنی ته هر پیام بنویس:
«برای لغو اشتراک، عدد 0 را ارسال کنید.»
چون وقتی مخاطب حس کنه گیر افتاده، نهتنها ترک میکنه، بلکه ممکنه بلاکت کنه یا حتی شکایت کنه!
چرا اینقدر روی این قضیه حساسم؟
چون اعتمادی که با یه پیامک اشتباه از بین میره، با ۱۰ کمپین تبلیغاتی هم برنمیگرده.
زمانبندی تو بازاریابی پیامکی همهچیزه
همونطور که یه شوخی تو زمان نامناسب میتونه آزاردهنده باشه، یه پیامک تبلیغاتی تو زمان اشتباه، میتونه مشتری رو فراری بده.
چی اشتباهه؟
فرستادن پیام توی نیمهشب یا ساعت خواب.
فرستادن پیام تو تعطیلات رسمی یا آخر شب پنجشنبهها!
فرستادن چند پیام تو یه روز!
آلارم پیامک مثل زنگ تلفنه؛ وقتی وسط یه جلسه کاری یا خواب عمیق بیاد، تبدیل میشه به دشمن برندت!

چی درسته؟
ساعت طلایی برای ارسال پیامک معمولا بین ۱۰ صبح تا ۵ عصره (بسته به مخاطب هدفت)
اگه مخاطبت کارمنده؟ وسط روز خوبه.
اگه مخاطبت خانمهای خانهدار هستن؟ صبحهای بین ۹ تا ۱۱.
بعد از خرید یا تعامل، بفرست.
مثلاً:
«مرسی بابت خریدتون. اینم یه کدتخفیف برای خرید بعدی »مناسبتمحور باش.
تولد، سالگرد خرید، رویداد خاص؟ این پیامها هم خوشحالکنندهان هم تاثیرگذار.
اگه لیستت منطقهبندی شدهست، ساعت ارسال رو با ساعت محلی اون منطقه تنظیم کن. یه مشتری در تهران با کسی که تو خوزستانه، سبک زندگی و ریتم روزش فرق داره.
زمان اشتباه، حتی بهترین پیام دنیا رو میتونه به اسپم تبدیل کنه.
وقتشناسی توی پیامک، یعنی احترام به مشتری.